torsdag 30. august 2012

Blir vi noen gang fornøyde?

Hvor ofte tenker ikke vi jenter at vi er missfornøyde med noe?
Magen er litt for stor, låra er litt for store, puppene for små og rumpa for lite sprett i.
Det er alltid noe og vi blir aldri helt fornøyd.
Alle har vi det slik en eller annen gang i livet, noen har grunn til det andre har ikke det, men grunn eller ikke så føler vi det like sterkt.

Slik tenkte og tenker jeg også.
Selv om kroppen min har funnet trivselsvekten sin (virker det som) skulle jeg gjerne endret på noen ting til før jeg er fornøyd.
Magen ser for stor ut, låra har for lite mellomrom, rumpa kunne vært mer spretten og ikke minst kunne jeg blitt kvitt den "vakre" dobbelt haken min.
Men av og til må jeg spør meg selv, hvorfor er jeg ikke fornøyd med å gå ned 25 kilo på et år? Hvorfor kan jeg ikke godta at det er slik kroppen er nå den trives best?

Nå har jeg nesten ikke spist NOKA de siste 4 mnd, jeg har spist vanlig mat, masse vanlig mat, godteri, drukket brus, festet og stappet i meg alt jeg ikke burde.
Selv om jeg har gjort dette har kroppen variert på 2 kilo opp/ned og that`s it.
Hva er nøkkelen lurer du kanskje på?
Aktivitet...
Du kan gå ned mye i vekt bare med å endre kostholdet ditt, men du vil bli mer stabil med aktivitet.
Jeg har gått fra et stillesittende liv med noen turer på max 20 minutter hver gang iløpet av dagen, til å være aktiv med husarbeid, turer med og uten hund, lek med barn, reise hit og dit og i det store å hele bruker jeg kroppen mye mer.
Det har for meg vært nøkkelen.

Men si at du da har 20 kilo + for mye slik jeg hadde, og vil ned i vekt.
Det er jo så mange måter å gjøre det på, lavkarbo, lavkalori, grete roede, aktins, NOKA, nutrilett osv, hvilken skal man velge og hvorfor?
Mitt råd her er å velge en diett der du vet at du får i deg det du trenger av vitaminer, minneraler, oljer, kcal og karbohydrater.
En diett du vet du kan klare å leve med, som du kan kombinere med vanlig mat en gang i blant og som du liker maten på.

For meg var NOKA tingen, shakene hadde god smak og konsistensen kunne jeg variere selv med å ha ekstra vann i eller ikke.
Men de har også andre ting enn bare shaker slik at du ikke blir lei, alt fra middager, nudler, barer, frokostblandinger og supper, slik at du alltid kan variere.
Men funker det?
Ja det funker uten tvil, men det funker ikke hvis du spiser frokost, lunch, middag, kvelds og snacks sammen med dietten, du må bytte ut noen måltider med NOKA og da funker det.
Jo flere måltider du bytter ut jo raskere ser du resultater.
Alt er opp til deg!

For min del vil jeg gjerne ned 3-4 kilo til, og jeg vet at jeg kan klare det målet på halvannen mnd hvis jeg går inn for det med alt jeg har.
Men hvis jeg velger det velger jeg også bort frokost med ungene og Tor Erik (for jeg syns det er kos å spise sammen i helgene), jeg velger bort snacks under fotball kampene og serie kveldene våre, jeg velger bort øl og fest, jeg velger bort potetgull når jeg er alene, jeg velger bort brusen til middagen sammen med ungene og Tor Erik, jeg velger bort tilfeldige kafeè besøk med pappa, ja jeg velger bort mye.
Og for hva? Noen få kilo ned slik at jeg fortsatt ikke er fornøyd?
For vil jeg virkelig bli mer fornøyd når jeg ser 5 tallet?
Vil magen min bli så mye mindre og låra få mer mellomrom?
Er det verdt å velge bort alt jeg nå trives med for å gå ned de kiloene?

Svaret for meg selv er nei!
Kroppen min trives der jeg er nå, jeg ser faktisk ikke så verst ut slik jeg er nå, og når jeg føler at jeg ser ille ut henter jeg bevis bildet mitt som ble tatt i tyrkia og ser på det.
For der ser jeg virkelig ikke så ille ut (sett bort i fra dobbelt haken min, men den vil alltid være en del av meg).



Hvis vi nå skal på tur igjen iløpet av høsten/vinteren som vi prater om kommer jeg nok til å jobbe aktivt for å gå ned litt til, men da blir det aktiv jobbing de dagene jeg er alene eller er sammen med Tor Erik, og når ungene ikke er rundt meg, for jeg vil ikke at ungene skal se meg ta en shake istede for å spise middag f.eks.
Men akkurat nå kan jeg trives slik jeg er :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ha en flott dag :)