mandag 14. oktober 2013

Hjemmelaget fuglemat, hold fuglene mette.

I fjor matet vi småfuglene ute kun med brød gjennom vinteren, men i år så har jeg satt meg litt bedre inn i hva disse fuglene egentlig trenger..
Fuglene bruker store deler av dagen på å lete etter mat, og med å henge ut og legge ut mat til disse så slipper de å bruke unødvendig mye tid på å lete, og de kan heller fokusere på å få i seg næring.
For fuglene trenger fett for å holde varmen om nettene, det er fettlaget som holder de varme, men selv om de spiser mye fett en dag må de fylle på igjen dagen etter..

Fugler skal ikke ha salt, sukker eller mye gjær.

Jeg lager mine egene meisboller slik at jeg er sikker på at fuglene får masse fett i seg.
Jeg tar alt på slumpen men kan remse opp hva jeg bruker.


  • En pakke flott matfett.
  • En pakke delfia fett..
  • En pose fugle peanøtter (fås kjøpt på felleskjøpet, europris, platasjen osv)
  • En pose andre nøtter som hasselnøtt, mandler osv (HUSK USALTET!!)
  • Lettkokte havregryn (ikke kok disse først)
  • Frokostblandinger ala god dag osv (sjekk om det er salt og eventuelt hvor saltet står på ingrediens listen, står det helt i bunnen går det bra)
  • Rosiner.
  • Bær.
  • Eplebiter.
  • Grovt hvetemel.
  • Solsikkefrø.
  • Tørt brød.
Kvern nøttene, havregryn, frokostblanding og brød til det er passe grovmalt.
Smelt fettet sakte, blir det for varmt vil ingrediensene bli frityrstekt.
Bland alle ingrediensene inn i det smeltede fettet til det ikke er noe særlig flytende fett igjen i gryta, jo mer kompakt det er jo mer mat blir det.

Ha massen i melkekartonger, plast glass, muffins former, plast beger, peppekake former osv, ha tau i det du bruker og gjerne legg tauet litt rundt i formen du benytter deg av, da faller maten ikke så lett av.



Vi har gått fra å ha noen få fugler i fjor til at verandaen er full av små fugl i år, det er ingen tvil om at de elsker den varierte kosten de får hos oss.
Utenom meisbollene har jeg også solsikkefrø stående for seg selv, brød som jeg fyller opp, av og til noen kjøpte meisboller og nå tester jeg ut å sette ut solbær og blåbær.
Jeg fant også et tips om å plukke inn rognebær og nyper nå som høsten er her (her er det dessverre for sent nå ) og fryse dette ned, så kan man mate fuglene med dette gjennom vinteren..
Det er hvertfall et tips jeg skal bruke neste år..

Nå er det bare å sette i gang med å mate fuglene, jo mer du mater og jo mer variert kost, jo flere arter kommer til deg :)

1 kommentar:

  1. Småfuglene elsker disse, takk for god oppskrift :)

    SvarSlett

Ha en flott dag :)