lørdag 9. november 2013

Forrett av kongekrabber.

Hei..
Nå er det lenge siden jeg har blogget her inne, det er rett og slett to årsaker til det.
Den ene er at det er utrolig kjedelig å blogge, og se at det er mange innom bloggen men ingen som tar seg tid til å legge igjen noen ord, og den andre er at jeg rett og slett ikke har hatt noen inspirasjon til å blogge.

For to uker siden hadde jeg og min kjære en romantisk date her hjemme, med forrett og hovedrett, vin og levende lys <3
Dette er noe jeg anbefaler alle kjærestepar å gjøre av og til, for man trenger ikke alltid gå ut å spise for å gjøre romantiske ting sammen.

Til forrett hadde vi kongekrabbe på to måter, på sprøstekt baguetter.

Til to trenger du:

  • 2 kongekrabbe ben.
  • 1 baguett.
  • Smør.
  • Salt.
  • Sitron.
  • Majones.
Det ene beinet (syns klo kan være misvisende så hvis jeg kaller det ben forstår alle at jeg ikke mener kloa men et av de mange bena) kokte jeg som vanlig og det andre stekte jeg.

Det som skal kokes må kokes en stund før da denne skal avkjøles.
Kok opp godt saltet vann og la beinet småkoke i 20 minutter, avkjøl godt.
Del det avkjølte kongekrabbekjøttet i biter og bland sammen med majones til det blir konsistens som rekesalat osv.

Det andre benet stekte jeg, dette var litt værre syns jeg da jeg ikke har gjort det før.
Klipp det rå benet forsiktig over en gang, og jobb sakte og forsiktig med å få ut kjøttet helt, ta forsiktig ut de brusk strimlene som ligger inne i kjøttet.
Rå kongekrabbe klar for steking.

Stek på lav varme i godt med smør til de er ferdige, beste måten for meg å se på det på var rett og slett å prøve kutte en bit.
Ha litt salt over på slutten.
Kutt krabbekjøttet i skiver når det er litt avkjølt.

Baguetten stekes som vanlig før den kuttes i skiver som så smørstekes i panna, på denne måten blir de gode og sprø med masse god smak.

Veldig dårlig mobil bildet men jeg kuttet den stekte krabba i skiver og serverte på baguettene.
Litt sitronsaft over og maten var klar.

Her kan det så klart serveres med litt salat under krabbekjøttet osv, bare fantasien som setter grenser her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ha en flott dag :)