fredag 29. november 2013

Det finnes fattige i Norge også...

Alle har vi hørt om fattigdom, men det er gjerne utlandet vi tenker på når vi hører ordet.
Nordmenn er flinke til å sende klær og gi leker til polen og andre land der det er behov for varmt tøy, vi gir penger til den plan fadder og redd barna og tenk på alle de fattige barna i Afrika som ikke har mat..
Det jeg føler vi glemmer er de norske familiene og barna som lever i fattigdom.
De som ikke har penger til å sende barna på skoleturer, la barna delta på aktiviteter eller har råd til nye varme vintersko.
Ja eller de som ikke har penger til mat, som må snu hver eneste krone og som ikke alltid kan gi barna lørdagsgodt eller bursdagsgaver.
For dette er realiteten, slik er det i mange norske familier men det blir ikke snakket høyt om...

Jeg gir heller klær som er for små til ungene, lekene de ikke lengere bruker, bamsene de er vokst fra til frelsearmeen enn å sende de av gårde til polen.
Jeg gir heller pengene jeg har til overs til frelsearmeen enn til redd barna, og hvis jeg har mye mat i frysen som jeg ikke får spist så kjører jeg det heller ned til frelsearmeen enn å kaste det.
For frelsearmeen deler ut mat, klær, leker og andre nødvendigheter til de som har behov for det.

Bare i Aust agder er det 2200 barn som lever i fattigdom, det er mange barn og det er mange familier.
Dette er personer som setter pris på det vi ikke lengere har behov for, barn som blir glade for lekene våre barn ikke vil ha lengere.
Dette er personer som du og jeg kan hjelpe bare ved å tenke oss om.

Så mitt råd, mitt ønske og mitt håp er at vi som har mer enn vi har behov for kan levere dette til frelsearmeen istede for å sende det til polen.
Ja stakkars barn i andre land, men jeg er så kynisk at jeg velger å tenke på de stakkars barna i VÅRT land først..

Jeg oppfordrer alle sammen til å gå gjennom klesskapet til ungene men også deres egene og pakk ned alt dere ikke bruker lengere, spør om ungene kan gå gjennom lekene sine å plukke ut noen få ting som dere kan gi til de barna som ikke har så mye leker, og kjør sammen til frelsearmeen for å overlevere dette..
På denne måten blir barna med på en god ting og de lærer at ikke alle har det like bra som det de har det..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ha en flott dag :)