lørdag 25. januar 2014

Oppskrift på verdens beste gulrotkake.

Her kommer oppskriften på gulrotkaken jeg laget til jentekvelden hos mamma :)

Gulrotkake er uten tvil en av mine favoritt kaker, og denne gangen ble den bedre enn noen gang etter jeg endret litt på oppskriften jeg vanligvis bruker..

Du trenger:


  • 4 Egg.
  • 350 gr sukker.
  • 220 gr mel.
  • 2 ts natron.
  • 3 ts kanel (jeg er veldig glad i kanel, hvis du ikke er så glad i smaken kan du ta 1-2 ts).
  • 1 ts salt.
  • 1 ts vaniljesukker.
  • 1 dl olje (IKKE olivenolje men raps olje eller annen olje uten smak).
  • 400 gr reven gulrot, jeg river på den fine siden slik at det blir reven fint.
Denne oppskriften er til en rund form, doble hvis du skal ha langpanne..

Du gjør:

  • Pisk egg og sukker til eggedosis (god og luftig)
  • Tilsett alt det tørre og rør forsiktig sammen (for å holde luften inne i kaka er det lurt å røre sammen med feks en slikkepott).
  • Tilsett reven gulrot og olje å rør dette også forsiktig inn til alt er en jevn røre.
  • Smør formen med olje eller smør og hell røra over.
  • Stek i en forvarmet ovn på 175 grader i ca 45 minutter (ta en test etter 45 minutter der du stikker et grillspyd eller annen skarp gjenstand for å se om den er ferdig).
  • Avkjøl kaken helt før du tar på glasur.
Jeg er veldig glad i glasur så jeg har masse..
Du trenger:
  • 50 gr smør.
  • 200 gr philadelphia (en boks) naturell.
  • 150 ++ gr melis.
  • 1 ts vaniljesukker.
  • Noen dråper sitron.
Temperer smøret slik at det er lettere å røre sammen.
Rør sammen alle ingrediensene til det blir en god og jevn krem, smak til og se om du eventuelt trenger mer melis eler sitron..

Jeg har hatt litt konditor farge i kremen for å få den litt orange.

2 kommentarer:

  1. Takk!
    Gleder meg til å prøve!
    Er den like god å lage dagen/kvelden før?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er like god å lage kvelden før :) selve kaka er også god å fryse men da ville jeg ikke tatt på kremen.
      Vi spiste siste stykke 4 dager etter den var laget og den var like god og saftig, bare pass på å sett den kjølig når kremen er kommet på :)

      Slett

Ha en flott dag :)