torsdag 7. juni 2012

Hvordan finne seg selv?

Hvordan går man egentlig frem for å finne seg selv?
Jeg er ingen ekspert, langt i fra, men jeg har noen små tips som har fungert for meg.
Jeg jobber fremdeles med det selv, og det er nedturer som med alt annet, men de funker.

  1. Stol på at det andre sier, mener de.
    Hvis venner sier at du er en god venn, ja stol på at du er det.
    Hvis kjæresten sier at han ikke forlater deg, så stol på at han ikke gjør det.
    Hvis du blir stoppet på byen og får skryt for håret, ta det til deg og stol på at de mener det.

    Det er vanskelig å stole på at det andre sier er riktig hvis du har brent deg på det før.
    Men du har ingen bevis på at de ikke mener det, hvorfor skulle noen si positive ting uten å mene det?
    Ta det heller til deg og prøv å stol på at de mener det.
  2. Spør hvis du lurer på noe.
    Hvis venninnen eller partneren din sier noe som gjør deg usikker, irritert eller får deg til å tenke negative tanker, spør deg selv om du kan ha missforstått.
    Hvis svaret er ja, spør så personen om hun/han mente det slik som du oppfattet det.

    På denne måten får du satt ord på tankene dine, du vil også få et svar på om du trenger å bekymre deg for det eller ikke.
    Legg det bak deg hvis du missforsto, og prat om det hvis du forsto det riktig.
    Uansett vil det føles bedre å ta det opp med den det gjelder.
  3. Se deg selv i speilet hver morgen og legg merke til de tingene du er fornøyd med.
    Om det er øyevippene, leppene, magen, puppene, rumpa, låra eller håret spiller ingen rolle.
    Mange av oss vil si at vi ikke er fornøyde med noe, men hvis du ser nøye etter vil du alltid finne NOE du er fornøyd med.
  4. Skriv ned alt det positive som skjer gjennom dagen, om det eneste positive du har opplevd var å få en klem, så skriv det selv om ned.
    Hver eneste ting hjelper.

    Selv har jeg en positiv dagbok og en negativ.
    Den positive skriver jeg ned alle de gode dagene og minnene mine i, tar vare på og leser når de mørke stundene kommer.
    Den negative skriver jeg ned alle de negative tankene jeg har, river ut arket også brenner jeg det.
    På den måten får jeg tenkt tankene helt ut, skrevet det ned og blitt ferdig med det så godt jeg kan med å brenne det.
  5. Stopp opp før du skal gjøre noe du syns er skummelt, kjenn hvordan føttene berører bakken og tenk deg at du får styrke fra bakken, at jorden gir deg styrke og holder deg stødig, luften løfter opp hodet ditt og lyset fjerner de mørke tankene og redselen din.

    På denne måten føler jeg meg alltid tryggere på de tingene jeg er utrygg på, jeg er også en som tror på skytsengler og jeg vet at skytsengelen alltid er med meg og passer på at jeg er trygg.
    Dette gjør at jeg føler en indre ro og oftest klarer å puste meg gjennom det jeg frykter.
  6. Lær deg pusteteknikker som du kan bruke diskreè ute blandt andre.
    For meg hjelper det å puste inn mens jeg teller til 3, holde pusten mens jeg teller til 2 og puste ut mens jeg teller til 3 igjen.

    Finn en måte som fungerer for deg.
  7. Skriv ned hvem du er på et ark, og hvem du VIL bli på et annet ark.
    Sammenlign disse og se hvordan du kan jobbe for å bli slik du vil.
  8. Prøv å legg merke til de positive tingene som er rundt deg.
    Stopp opp minst en gang om dagen for å leve i nuet.
    Legg da merke til detaljene som er rundt deg akkurat der og da, prøv å koble ut tanker om fortid og fremtid, tenk akkurat NÅ.
Det vanskeligste for meg er å stole helt på andre, fordi jeg har blitt brent så mange ganger slik at jeg har fått for meg at ingen kan ha gode hensikter når det kommer til meg.
Men med å tenke slik ødelegger jeg bare for meg selv, jeg bygger opp min egen usikkerhet, men jeg gjør også de det gjelder usikker med å være på vakt.

Det er skummelt å skulle stole helt på en annen, for når du stoler fult og helt på en annen er du mest sårbar, jeg føler meg hvertfall så naken det er mulig å føle seg.
Men det føles godt å bryte ned mine egene sperrer på akkurat det området, for når jeg får bekreftet gang på gang at det går greit å stole på andre gjør det jobben lettere.

Men det er en lang vei å gå, det er ikke gjort over natten.
Men jeg tar små steg, av og til vil det bli to steg frem og et steg tilbake, men hvis du er ærlig med de det gjelder og sier at du er redd for å stole på andre så vil de ha tolmodighet med deg hvis de bryr seg.

4 kommentarer:

  1. Takk for en flott og ærlig beskrivelse av hvordan du har det, er litt trøst i det å se at andre har litt de samme tanker som en selv har.
    skal prøve litt metodene dine for å se om dette kan hjelpe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig å kunne være til litt hjelp :)
      Håper noen av metodene fungerer for deg :)
      klem <3

      Slett
  2. Tusen takk for hjelpen tipsene dine fungerer veldig bra!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt å høre :) Bare hyggelig å kunne være til hjelp :)

      Slett

Ha en flott dag :)