lørdag 2. juni 2012

Den første valpetiden ble ikke som forventet.

Det å få valper i seg selv er krevende for både hund og eier, hvertfall når det tar tid slik som med lille Asti.
Natt til Fredag sov jeg dårlig generelt og sovnet ikke før i 2-3 tiden og sto opp klokken halv 8.
For meg er det alt for få timer søvn og planen var å ta det igjen natt til lørdag.

Men så bestemte fødselen til Asti seg for å sette i gang på Fredags kvelden, så det ble ikke mye <ta igjen søvn> natt til lørdag.
halvannen time sånn ca var det jeg fikk ordnet meg til sammen av søvn natt til i går.
Fødselen lot vente på seg helt frem til 19 tiden i går, da startet ting å utvikle seg.
Det står litt om fødselen under her så det orker jeg ikke skrive om igjen akkurat nå.

En totalt utslitt Silje etter noen lange netter.




Etter fødselen viste det seg at hun ikke var så intr i valpene som vi hadde håpet, hun drev å glefset etter de og var i det hele tatt ganske sur og agresiv.
Vi trodde hun trengte hvile, mat og vann så vi gav henne masse av dette, og en deilig tur i dusjen slik at hun kunne bli ren igjen.
Hun mistet aldri helt intr for valpene, og var tydelig nyskjerrig på de små rare nøstene.
Men kom en for nære glefset hun til igjen eller flekket tenner..

Litt etter litt virker det som hun rett og slett ikke forstår hva som skjer, at morsinnstinktet ikke har kommet naturlig slik det skal gjøre.
Valpene må jo ha mat så vi så oss nødt til å tvinge Asti til å ligge stille så de kunne die en etter en.

Det var vi som måtte ta på oss jobben med å stimulere valpene til å få avføring og urin ut, dette klarer ikke valpene selv og må ha hjelp til de første ukene, hver gang etter mat.
Valpene blir også trygge og rolige når de kan ligge inntil noe varmt etter de har diet, så siden Asti ikke ville fungere som mor var det bare å brette opp genseren å legge de hud til hud på magen.


Litt etter litt iløpet av natten nærmer hun seg kassen som valpene ligger å får varme fra, instinktet våkner litt virker det som og vi håper hun snart vil gjøre alt som skal gjøres naturlig.
Plutselig begynte Asti å pese veldig igjen sånn i 5 tiden, og der kom det jaggu en morkake ut.
De siste valpene kom så tett at vi ikke klarte å følge med på om alle hadde kommet ut eller ikke, og det var tydeligvis en vi hadde gått glipp av.
Heldigvis for at den kom ut slik at det ikke er større infeksjonsfare enn det alt er.
Feberen er på 39.00 som er helt normalt etter en hunde fødsel.

Så over til dette med søvn.
Siden vi må passe på hvert minutt, hver time hele døgnet akkurat nå i overgangen har det ikke blitt mye søvn i natt heller.
Men jeg har fått ca 4 timer til sammen på øyet, selvom jeg aldri klarer å slappe helt av.

Valpene er hvertfall friske og raske, jeg har fort funnet min favoritt og det sammen har Asti, lille søteste laban som vi har begynt å kalle han etter at Nina (x-svigermor) sa at den ene prikken lignet på en seigmann.
Dette er også den eneste gutten i kullet og den som tok oss litt på sengen da vi trodde det ikke kom fler.
Den gutten er rett og slett bare herlig, og slik det ser ut akkurat i dette sekundet er han uten tvil min, koste hva det koste vil :)

Verdens fineste guttevalp<3


Dette var første jenta som kom ut<3

Jeg skal prøve å få tatt bilde av alle sammen iløpet av dagen så dere kan se, men jeg lover ingen ting.
Det kommer helt an på hvordan ting går med Asti og valpene og ikke minst om vi får oss litt mer søvn.
Jeg trodde virkelig jeg hadde vært trøtt før, men ingen ting er som dette.
Når trettheten slår ut fysisk i tillegg med at jeg ikke har matlyst, er svimmel, kvalm, vondt i hodet, ser uklart og sjelven.
Ja da er det ikke rart senga lokker..
Siden de ikke fikk varmen fra Asti de første timene pakket vi de inn i et varmt teppe.

Alt er nytt for oss alle akkurat nå, og ingen vet vel 100% hvordan ting skal gjøres eller hva som er galt hvis valpene piper.
Asti stresser litt mer enn vi hadde sett for oss og det kan virke som hun har litt lite melk.
Så for å lette på jobben hennes blir det å kjøpe tispemelk erstatning og flaske iløpet av dagen.
Vi passer også godt på temperaturen til Asti slik at den ikke blir for høy.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ha en flott dag :)