tirsdag 24. september 2013

Oppskrift på polarbrød.

Guttungen i huset elsker polarbrød, men jeg er litt skeptisk til brødtyper som holder i omtrent ukesvis før det blir dårlig (slik som disse ferdig oppskårte brødene også gjør) så derfor kjøper jeg det så sjeldent som mulig.
Men så kom jeg plutselig over en fantastisk oppskrift på en av favoritt matbloggerne jeg leser, nemlig trinesmatblogg.

Jeg har gjort litt endringer på oppskriften etter hva jeg hadde i skuffen..

Du trenger:

  • 500 gr sammalt fint mel, jeg brukte sammalt hvete.
  • 300 gr vanlig hvetemel.
  • 1 pose gjær.
  • 1,5 ts sukker
  • 4,5 dl skummet melk.
  • 2 dl vann.
  • 1 dl olje (raps, solsikke osv)
  • 1 ts salt.
Bland alt det tørre i en stor bolle og bland dette godt sammen.
Varm opp væsken bortsett fra oljen til fingervarm temperatur.
Bland væsken inn i det tørre og arbeid det godt inn slik at deigen blir myk, smidig og slipper bollen.
La deigen heve i en time eller til dobbel str.

Del så deigen opp i 2 store emner også hvert emne opp i ca 12 mindre deler.
Kjevl ut hvert emne til rundinger og legg disse på bakebrett for etter heving.
Prikk i hvert polarbrød med en gaffel eller grillspyd slik at de ikke skal heve for mye.

(jeg fikk 29 mellomstore polarbrød av denne deigen, men da ble de litt tynne.)

Etterhev i 10-15 minutter.
Stek midt i ovnen som er forvarmet til 225 grader i ca 10-15 minutter.
Men følg med på tiden, de skal være gjennomstekte men ikke bli noe særlig brune.
Hvert brød inneholder 120 kcal.


Gutten her hjemme valgte grove polarbrød kontra loff på nista, jeg deler de på midten og har ost og skinke inni, han elsker det og jeg fikk fort beskjed om å alltid lage slike ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ha en flott dag :)