torsdag 12. desember 2013

Den store bakedagen..

Idag var det den store bake dagen.
Svigermor var her ti over ti og vi sto på kjøkkenet til klokken var 16.
Vi fikk bakt tykklefser, lussekatter, peanøttkonfekt og kransekake pinner.
En effektiv og koselig dag med andre ord.

Jeg beklager dårlig kvalitet på bildene som kommer, alle er tatt med mobil kamera.

Bilde: Peanøttkonfekt #skokolade #konfekt #nam #bakedag
Peanøttkonfekten er enkel og lage.
Det eneste du trenger er:

Peanøtter.
Delfiafett.
Mørk eller lys kokesjokolade.

Knus peanøttene, jeg valgte å knuse de ganske fint, litt slik som nøttene i firkløver.
Smelt ca 50 gr delfiafett og to plater kokesjokolade og knus ca 200 gr peanøtter, alt etter som hvor mye nøtter du ønsker å ha i sjokoladen.
Bland alt sammen og bruk en skje som du fyller sjokolden i små konfektformer (fås kjøpt på coop obs blant annet).
Sett konfekten i kjøleskapet til avkjøling.
Disse holder seg en stund i tette glass når de er i kjøleskapet.

Bilde: Lussekatter på heving. #bakedag #kos # lussekatter #baking
Lussekatter med ekte safran.
Til 6 brett trenger du:

INGREDIENSER

  • 225 g smør
  • 5.63 dl melk
  • 56 ¼ g gjær
  • 0.28 g safran
  • ca. 1.13 ts salt
  • 2 ¼ dl sukker
  • 2 ¼ stk egg
  • 18 - 22 ½ dl hvetemel
Smelt smør og varm melken slik at det er fingervarmt.
Ha safranen i blandingen.

Bland sammen alt det tørre (mel, sukker, gjær, salt).

Bland i egg (best og vispe disse litt før de helles oppi det tørre.
Og bland i melk og smør blandingen.

Elt så til en litt klissete deig og sett til heving til det har hevet til dobbel str.
Trill ut og form lussekattene.
Sett til etterheving i ca en halv time og pensle med et vispet egg.
Stekes på 200 gr i ca 10 minutter.

Bilde: Tykklefser er ferdig #bakedag #julebakst #nam #svigermor #lefser.
Tykklefser, disse har jeg dessverre ikke oppskrift på, men jeg kan få skaffet det hvis dette er ønskelig?
Dette er en helt annen variant av lefser enn jeg er vant til, disse skal være myke når de er ferdig stekt og de er en god del tykkere enn de jeg lager.
Jeg er vant til tynne sprø lefser som må bløtes før de kan smøres :)

Jeg tok ikke bilder av kransekake stengene, fordi disse sprakk og så ikke mye fine ut, men jeg skal prøve meg en annen dag i håp om å finne ut hva jeg (svigermor) gjorde feil, hvis noen av dere har en oppskrift der de ikke sprekker under steking blir jeg veeeeldig glad..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ha en flott dag :)