onsdag 5. september 2012

Før Silje var det.....

Jeg elsker den nye rollen jeg har fått for tiden, altså rollen som "stemor" til to.
Jeg elsker å dille til med matpakke til mann og barn på morgenen (eller kvelden de gangene jeg husker/orker det), ordne hår før skolen, smøre frokost (og mase for at den skal bli spist) legge tider og leke tider.
Men rollen er fortsatt ny for meg og en ting sliter jeg med.

Jeg har startet å lage middag til de kommer hjem fra skole/barnehage/jobb, og jeg prøver å innføre litt nye ting også.
Vel kokt torsk var ikke akkurat nytt eller min ideè men der var hvertfall sausen feil (pose holande saus) men maten grei.
Dagen etter hadde vi juicy chiken til middag, da fikk jeg pent forklart at før Silje så var det kylling med skinn som var kylling, slik kylling som dette likte de ikke.
Men middagen var god den altså (ris og saus vel og merke).
Altså jeg lar det ikke gå innpå meg for maten var god begge gangene, men jeg lurer på om noen av dere har noen gode råd til meg?
Skal jeg helt enkelt gå tilbake til det "gode gamle" de er kjent med og la pappan lage middagen?

Er dette vanlig for barna når de får noe nytt eller andre lager maten for de?
Eller er de blitt så trygge på meg nå at de begynner med "testingen", bør jeg forberede meg på -Du bestemmer ikke her- Kommentarene snart?

Jeg regner med at det vil komme noen kamper nå som de etter hvert blir tryggere på meg og slikt, for det er jo for godt til å være sant hvis jeg skal gli gjennom dette uten å få visse kommentarer slengt i tryne.


4 kommentarer:

  1. Vil bare trøste deg litt med å si at barn er vanedyr, og du vil helt sikkert få de til å smake og like nye ting etter hvert. Ikke tving barna til å spise hvis de ikke vil, men si rolig mens du ser de inn i øynene at "jeg vil bli veldig glad hvis du kan være så snill å smake maten jeg har laget. Hvis du ikke liker det er det greit, men dette er det vi har til middag i dag." La barna forstå at du ikke har tenkt å lage noe annet, og at du ikke har tenkt å servere brødmat en time etter middag... Et annet godt tips er å la barna få lov til å bli med å lage middagen. Det er utrolig hva de kan like hvis de har kuttet det selv og blitt med på prosessen. Jeg underviser i mattlaging på en ungdomsskole og hvert år får jeg elever som ikke liker "noe" når de starter. Tror jeg kan påstå at 95% har smakt og liker nye ting før det har gått 6 mnd. På foreldresamtale blir foreldrene sjokkert "hva!! spiser du fisk??" - "Ja jeg laget fiskeburger/fiskegrateng osv.. " -svarer ungene da.. Må innrømme at da svulmer det i et lærerhjerte ;-) Lykke til med småtrollene! Klem fra Trudelutt

    SvarSlett
    Svar
    1. De vet heldigvis at det som er til middag er det de får, og at jeg ikke lager noen annen middag den dagen.
      Men jeg tvinger de ikke til å spise alt men noe syns jeg de skal spise :)

      Ungene er med på matlagingen i helgene og de elsker det :)
      Det er en fin måte å prate om uken på samtidig som de føler mestring av at de får bli med :)

      Klem

      Slett
  2. Synes du er flink jeg som ordner og legger tilrette for at småtrollen skal ha det bra. Men det kan vare at du skal la far lage middag også, passe på at du ikke tar på deg rollen som 100% husmor. Og det kan være lurt at barna også får litt alenetid sammen med faren sin (dvs at du ikke alltid er der i ukedagene), både for sin egen del men også slik at de kan savne deg litt! Ellers er jeg enig med Trudelutt at det tar tid for barn å bli vant med nye ting, ogh jeg leste en gang at barn må smake på noe nytt 10-15 ggr før de blir vant med smaken.
    Og ja, ungene vil teste deg etterhvert som de blir trygge på deg, for å se om du er en stødig voksen som står for det du sier! Å ha familie er en stor glede, men ikke bare harmoni...

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Grunnen til at jeg lager middag er rett og slett fordi jeg er hjemme og har mulighet til det slik at de ikke må vente så lenge på mat når de kommer hjem :)
      Jeg er også hjemme i leiligheten iløpet av uken slik at de får tid med pappa men også slik at jeg kan trekke meg litt tilbake og bare være Silje, noe som er like viktig syns jeg :)
      Ellers prøver jeg å motivere til at de skal finne på noe alene med pappan iløpet av uken, men det er lettere at hver og en av de får alene tid når jeg er der, for da får den ene alene tid med meg mens den andre får med faren og motsatt :)

      Det er nok veldig sant som du sier at de vil teste meg for å se om jeg er en stødig voksen som står for det jeg sier, og at de kan stole på meg.
      Takk for bra svar :)
      Klem

      Slett

Ha en flott dag :)