onsdag 19. februar 2014

Oppskrift på mini pavlova.

På lørdag feiret vi valentine på etterskudd, men pga jobb, lite søvn og aktiviteter med ungene har jeg ikke fått delt oppskriften på desserten enda..
Jeg laget mini pavlova med hjemmelaget vaniljekrem, og vanilje panna cotta med jordbærsaus til dessert..

Jeg tenkte jeg skulle dele oppskriften på mini pavlova.
Denne holdt til 4 porsjons hjerter.

Du trenger:
2 eggehviter
100 gr sukker.

Du gjør:
Visp eggehviten til det begynner å skumme av den, dette er uten tvil enklest å gjøre med maskin, for det skal pisket lenge..
Når hviten skummer så har du i litt og litt sukker.
Visp hviten og sukker stivt til det blir en god marengs, på slutten kan du eventuelt ha i litt farge, jeg har brukt rosa wilton <3

Ha så marengsen i en sprøytepose og sprøyt ut flotte hjerter eller andre former om det er ønskelig.
Stek på 100 grader, nederst i ovnen, i 1 time og 30 minutter..
Avkjøl på rist og legg et rent kjøkken håndkle over når de er blitt kalde..
Marengsen kan oppbevares i sølvpapir hvis det blir noe til overs..



Vaniljekremen var også lett å lage..

Du trenger:

  • 4 eggeplommer (jeg bommet en gang på marengsen så derfor hadde jeg 4 plommer, dette ble nok krem til 2 store hjerter med mye krem)
  • 1 SS maisenamel.
  • 1 vaniljestang.
  • 1 dl sukker.
  • 4 dl melk.
Du gjør:
  • Visp sammen eggeplommene, og sukkeret til det er en glatt røre.
  • Del vaniljestangen i to og skrap ut frøene.
  • Spar litt av melken som du har oppi et glass (gjerne med lokk) med maisenamelet, dette skal ristes/røres godt sammen.
  • Kok opp melk og vaniljestang+ frø til det akkurat koker (for mer vaniljesmak lar du det stå litt før du fortsetter prosessen også koke opp melken på nytt).
  • Ta litt og litt melkeblanding oppi eggerøren og rør inn melken for hver gang.
  • Når all melken er tatt oppi eggeblandingen har du alt tilbake i gryta igjen.
  • Hell så melk og maisena blandingen i egg og melkeblandingen mens du rører.
  • Kok opp og rør hele tiden til kremen tykner i konsistens, den skal være god og tykk her, men pass på at den ikke koker!!!
Avkjøl kremen i kjøleskapet og rør med jevne mellomrom..
Kaken kan settes sammen når kremen er kald og desserten er klar til å spises..
Server kaken med marengs, krem og masse deilig bær <3
Jeg spiste så klart opp den første, og vi delte den andre, også hadde vi litt igjen og da var det bare blåbær som jeg kunne pynte med :P
Så bruk gjerne mer bær her ;)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ha en flott dag :)