tirsdag 11. februar 2014

Detaljert oppskrift på brød.

Jeg har bakt mange brød de siste to åra, og testet ut mange forskjellige tips.
Etter mye prøving og små feilinger har jeg nå funnet ut hva som passer best for meg og min familie..

Dette er et brød som går på ca mål, rett og slett fordi jeg stort sett slumper for å få den konsistensen jeg ønsker på deigen.
Jeg baker bare grove brød uten frø eller hele korn i seg, da spiser ungene det og jeg vet at de får i seg grovt brød.

Jeg bruker kjøkkenmaskin (kenwood) når jeg nå baker brød, her er fremgangsmåten litt anderledes enn om du gjør det for hånd, så jeg skriver begge fremgangsmåtene i denne oppskriften..

Jeg bruker også fordeig når jeg baker, etter jeg startet med det har jeg opplevd at brødene blir luftigere, fastere og har mer smak i seg..

Til fordeigen trenger du:


  • 300 gr grovt finmalt mel (velg selg, jeg bruker sammalt hvete)
  • 200 gr havregryn.
  • 1 Ts salt.
  • 6 dl lunket vann.
  • 1 ts sukker
Det du gjør med en fordeig er rett og slett å blande alt sammen og la det hvile i 30-60 minutter.
Kenwood: 
Jeg har i vannet først, også har jeg i det tørre, kjører dette godt til alt er blandet.
Det skal være en veldig løs deig/tykk grøt når den er ferdig.
Lar den så stå å hvile.

For hånd:
Har i væsken også tilsetter jeg litt og litt av det tørre, rører det godt inn med en sleiv for hver gang jeg tilsetter, det skal være samme konsistens.

Til resten av deigen trenger du:

  • 1 pk gjær.
  • 1 ts salt.
  • 1 ts sukker
  • 1/2 dl lunket vann.
Dette tilsetter du i en liten bolle og lar stå ca 15 minutter, til gjæren sveller og blir "grøtete".

  • 6-700 gr hvetemel.
  • 1 dl olje.
  • 1,5 Dl lunket vann.
  • 1 SS ferskere bakst (pulver du får kjøpt på coop, meny og andre matbutikker sammen med gjæret)
  • 1 SS luftigere bakst (samme som over her)
Kenwood:
Tilsett gjærblandingen i fordeigen mens maskinen går på hastighet 3, ha så i vannet og oljen og kjør dette inn i deigen før du har oppi ferskere og luftigere bakst og begynner å spe med hvetemelet.
Litt om gangen og la alt melet bli eltet inn før du tilsetter mer.
Fortsett å ha i hvetemel til deigen slipper bollen i bunnen, når den har sluppet bollen kjører du på full hastighet så lenge du orker å vente (jo lengere den kjører, jo bedre utbytte får du av glutenet i melet) jeg kjører den gjerne i 5-8 min.

Skru av maskinen og dekk bollen til med plastfolie (for å holde på fuktigheten i deigen) og hev til dobbel str, jeg hever til deigen treffer plasten.

For hånd:
Ha i gjærblandingen og resten av vannet/olje, tilsett ferskere og luftigere bakst, så har du oppi ca 1/3. av melet, rør dette inn og tilsett mer, når deigen er så fast at du kan kna den tar du litt olje på hendene (da er det lettere å kna klissete deig) og knar inn resten av melet, eller til du har ønsket konsistens på deigen.

Jeg liker at deigen har en luftig og bløt konsistens uten å være klissete, jeg tenker alltid at når deigen kjennes ut som å kna på en frodig kvinnemage er den klar hehe.. Litt rar sammenligning men det er alltid det som slår meg uansett..

Dekk bollen med plast og hev.

Når deigen har hevet ferdig former du den i to brød som du har i brødformer (dette er viktig for å få luftige og høye brød.
Etter hev i ca 30 minutter, snitt så noen snitt på toppen med en skarp kniv og stek på 200 gr, nederst i ovnen i ca 45 min, jeg tar alltid brødet ut av formen etter 45 min og setter de inn i ovnen igjen for å få skorpe på hele brødet..
Avkjøl på rist...




Beklager at dere bare får bilde av et halvspist brød, men jeg fikk en kommentar om jeg kunne legge ut oppskriften, og da må jeg jo det selv om jeg ikke har steg til steg bilder akkurat nå :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ha en flott dag :)