mandag 16. juli 2012

Tyrkia tur del 1.

For en tur det har vært dere.
Jeg vet ikke en gang hvor jeg skal starte for det har hendt så masse.
Det enkleste er vel kanskje å prøve å ta dag for dag for å holde litt orden.
Jeg skal hvertfall prøve å sette riktige ting til rett dag.

Dag 1 var jo søndagen.
Vi startet reisen innover til Gardemoen halv 1 om natten (tror jeg det var) og flyet gikk vel i 7 tiden tror jeg.
Reisen inn gikk fint til tross for at det var mørkt og at vi ikke hadde sovet stort på over et døgn, flyturen ble brukt mest til å slumre for min del.
Men når vi kom ut av flyet og etter en lang kø fikk visumet vårt, funnet bagasjen og endelig kom oss ut av flyplassen ble vi møtt av en varmevegg så sinnsyk at jeg aldri har kjent lignende.
Det kan bare beskrives som å stappe tryne inn i en stekeovn som står på fult.
44 grader var det vist den dagen, og vi ble sittende på en buss med lite lufting i en time, SJOKK med andre ord.


Pyntet for første middag og første date (igjen) den første dagen.

Hvem drakk hva?

På kvelden gikk vi ut å spiste litt og tok en drink før vi fant senga tidlig om jeg husker rett ;)
Ja det var også denne dagen Tor Erik ble lurt til å kjøpe verdens dyreste nøtter, men de var heldigvis gode også da ;)



Dag 2 altså Mandag var det nok en gang nydelig vær og VARMT!.
Vi startet med frokost på verandaen vår før vi tok turen ut for å titte litt.
Jeg tror det var denne dagen vi fant gamle byen som den kaltes, masse gøye butikker å se i.
Vi fikk kjøpt oss litt klær begge to (tror det var denne dagen?) og bekymringen for overvekt på hjemreisen startet hehe.

Det ble tid for bad i dag og vannet var varmt, vil tippe rundt 35-37 grader, og når lufta er rundt 39-40 så sier det seg selv at det ikke var et veldig forfriskende bad hehe.
Denne dagen fikk vi med oss solnedgangen sammen mens vi badet, nydelig minne å ta med seg videre <3 (jeg tror det var denne dagen).




Dag 3, Tirsdagen.
Dagen startet som vanlig med frokost på verandaen vår før vi tok turen ut for å titte litt igjen.
Vi fikk kjøpt oss litt klær begge to i dag og bekymringen for overvekt på hjemreisen startet hehe.
Men slik går det når vi blir invitert inn i en klesbutikk av en som prater svensk, jeg fikk hvertfall brynet meg på litt pruting og syns det gikk veldig bra ;)
Idag spiste vi deilig middag, jeg turte enda ikke prøve så mye nytt så holdt meg til kylling som jeg vet at jeg liker, men Tor Erik var tøff å testet ut tyrkisk.


Det var masse løse katter overalt, men koselig med litt selskap også da ;)
Effes øl <3 og rester av maten min.

Frokost.

Utsikt.

Den tyrkiske maten var veldig god og smakfull (ja jeg stjeler mat fra andre når de prøver noe nytt ;) ).
Det som forundret meg veldig der nede var alle løs kattene og hundene, det var masse hunder og katter over alt som drev å vandret.
Det gjorde jo ikke at jeg savnet de små hjemme mindre akkurat.
Tror det ble mange <awwww pus, vil ha med hjem > iløpet av turen ;)

Bytur på kvelden nok en gang.

Utenfor den ene resturanten lå denne vakre kaninen på et skjærebrett av alle ting, ganske groteskt men jeg kan trøste dere alle om at den levde når vi dro igjen, den hoppet fint rundt i hagen :)

Dag 4 på Onsdagen.
Startet nok en gang med frokost på verandaen (jeg likte veldig godt skinken de hadde der nede og de som kjenner meg vet at jeg hater slike ting!)
Gode skinken.

Denne dagen fant vi en annen vei til sentrum (gamle byen) og for å komme dit måtte vi igjennom noen flotte gamle ruiner.

Etter en stund å kikke i butikkene fant vi en plass med deilig vind, kan tro det gjorde godt på noen varme kropper.

Så kom vi til det gamle tempelet (tror jeg de snakket om?)



På kvelden fant vi ut at det var kattunger rundt hotellet, jeg måtte jo så klart prøve å få tatt bilder av disse søte små.

Etter hvert måltid stort sett fikk vi tilbud om vi ville ha kaffe, te ol på huset, her er den deilige (varme) eple teen.

Til noen av middagene fikk vi tilbud om fri salat bar, masse spennende og nye smaker.
Det var også vanlig å få nan brød med to dipper til for rett på huset, dippene varierte veldig i sterkhets grad men var alltid gode.
Veldig smart måte å gjøre det på når det er sultende turister det er snakk om ;)

Det ble en tidlig kveld denne dagen for dagen etter måtte vi opp tidlig for å bli med på båttur vi hadde bestilt.
Mer om det og de andre dagene kommer i et senere innlegg :)




2 kommentarer:

  1. Åe, så koselig <3 Minner veldig om Egypt, kjenner jeg savner stemningen og luktene der... Kjempefine bilder og bra skrevet!

    SvarSlett
  2. så fine bilder;) Så skikkelig deilig ut;D

    SvarSlett

Ha en flott dag :)