mandag 16. juli 2012

Tyrkia Side del 2.

Så var vi kommet til dag 5, Torsdagen.
Denne dagen skulle vi på båttur og måtte derfor stå opp tidlig, vi skulle møte bussen som skulle frakte oss 08:45 og sto derfor opp 07:00 for å rekke det.
Det vi ikke viste var at min klokke var Norsk tid mens Tor Erik sin klokke var lokal tid, så vi sto like godt opp klokken 6 vi (og den har jeg fått høre i etter tid siden det var min feil hehe).
Så en time før vi skulle møtes sto vi på møteplassen.
Vel da var det bare å gå tilbake til hotellet å vente.

Denne dagen kjente jeg litt på angsten.
Første gang siden vi skulle reise ned, men den var ikke så alt for sterk heldigvis.
Båtturen var fantastisk koselig, vi skulle egentlig se masse skilpadder trodde vi, men dessverre var det ikke mange å se, de få vi så ble det også dårlig bilde av.
Men turen var kjempe fin.


Vi skulle kjøre opp en elv for å komme til markedet.
Akkurat det var litt spesielt, i elva var det 16-17 grader og på den andre siden av stranden der sjøen var var det 26-27 grader.
Det var snakk om bare max 100 meter over stranden.

Fiskeoppdrett holdt de vist også på med i elva, det var en del av disse den siste biten av turen.

Her ser dere så svakt en liten skilpadde, vi så dessverre bare 4 av disse, men bedre enn ingen ting.

Når vi kom til markedet kjente jeg plutselig godt til angsten igjen.
Det var trangt, masse folk, de maste fra alle kanter, varmt og jeg hadde ingen kontroll på hvor utgangene var.
Ikke hjalp det at vi ikke hadde med oss klokke slik at vi kunne passe på tiden heller.
Men heldigvis er Tor Erik flink til å gjøre alt han kan for å slappe av, så vi satt oss på en liten kafe ting helt i ytterkanten for å ta noe å drikke (noe vi aldri skulle gjort) og slappe av litt.
Drikken viste seg å koste 3 ganger så mye som inne hos oss, ren svindel med andre ord.

Jeg handlet meg bare noen armbånd på markedet, men Tor Erik fikk handlet litt til ungene.
Så var det bare å sette seg på båten igjen for å kjøre hjem til Side.

Noen hadde litt tøffere båt enn oss kan man si.
Resten av den dagen brukte vi egentlig på å spise og slappe av.

Dag 6, Fredagen ble brukt til å handle inn de siste tingene vi skulle ha.
Da tok vi rundturen til gamle byen nok en gang.

Krydder butikkene var virkelig en drøm for sansene.
Luktene, fargene og energien tok meg med storm hver gang.




Ufattelig vanskelig og skummelt å komme seg opp der.
Men heldigvis fikk jeg hjelp av en trygg hånd <3
Jeg fikk endelig kjøpt meg en ny veske, så nå har jeg veske som er tett inni, det er ikke verst.

Ellers handlet jeg ikke så mye før på Lørdagen, da tok jeg mer eller mindre av ;)
På kvelden hadde vi planlagt at vi skulle ta litt mer av på byen, noe jeg må si vi klarte ganske så bra ;)
Det ble et kjempe koselig vorspill med oss to, masse gode samtaler om alt fra jakt til hundeoppdragelse.
Byturen ble også en suksess, vi fikk danset masse (tror han syns det var litt i overkant mye på slutten, får Silje et kick så får hun et kick ;) )


Dagen etter så jeg slik ut, alt tyder på en flott kveld på byen med andre ord.

Dag 7, Lørdag ble brukt mest til å ta det rolig, små handle litt og ellers slappe helt av.
Det var så sykt varmt igjen denne dagen at vi ikke viste hvor vi skulle gjøre av oss.
Jeg fikk brukt opp de siste kronene og vi avsluttet ferie turen med fotball kamp (tradisjon).
Siste måltidet ble Tyrkisk gryte med kylling, NAM!

Litt selvdigger bilder må også til ;)

Frukten de hadde der nede var virkelig utenom noe jeg noen gang har smakt, smakene var så mye sterkere enn her hjemme, frukten mye saftigere og fargene klarere..

Måtte bare legge ved hva vaskehjelpen hadde gjort når vi kom hjem ;)

Siste solnedgangen :(

Søndagen startet ikke bra for min del, så fort jeg slo opp øynene kjente jeg de berømte magesmertene, stresset bygget seg opp i hurtig tempo og jeg ante hvordan starten ville bli,
Jeg ville helst skule det for Tor Erik, det er noe med det å skal vise seg fra den siden for andre, men han ser ganske fort når jeg ikke er meg selv.

Kort fortalt ble det litt mat etterfulgt av oppkast også ble formen bedre.
Det er rart det der, oppkasten hjelper hver gang.
Jeg ble hvertfall i bedre form og klarte å fungere fint til vi kom ut å skulle vente på bussen, så ble det litt knoting der før alt gikk greit fremover.
Litt stress var det helt frem til jeg fikk satt meg i bilen i Norge, men jeg klarte overraskende bra å holde kontrollen.
Det hjalp også når Tor Erik byttet plass med meg på flyet slik at jeg fikk sitte innerst.
Det er noe med å sitte ytterst på transport jeg virkelig sliter med, vet ikke hvorfor men jeg blir ekstra stressa når jeg blir sittende ytterst.


Vi kom oss hvertfall på flyet og 4 kjedelige timer ventet.
Vel hjemme i Norge ventet dette været.
Trenger jeg å si at jeg gjerne skulle snudd å dratt tilbake?

Siden vi kom hjem i går kveld har jeg omtrent konstant hatt gåsehud og småfryst.
Vel det er litt forskjell på 16 grader og 45 grader.


Jeg har fått lov til å legge ut et bilde av oss sammen, veldig vanskelig å bestemme seg siden jeg helst vil legge ut et fra festen før vi dro men det får bli med dette frem til neste gang jeg får lov (sånn ca om 100 år).
Beklager dårlig kvalitet men bilde er tatt av et bilde vi fikk på båtturen (eller kjøpte).


1 kommentar:

Ha en flott dag :)