onsdag 31. oktober 2012

Et stabilt forhold for meg er.

Et forhold mellom to personer kan være så mangt, ingen forhold er like, akkurat som at ingen mennesker er like.
Vi har alle behov for de samme grunnleggende tingene, som mat, kjærlighet, respekt og omsorg.
Men ut over det er behovene våre med på å forme og vise hvem vi er.
Slik som meg selv, jeg har behov for nærhet, forståelse, respekt, en god lytter, trygghet blant annet, altså utenom de selvfølgelige behovene man har.

Et forhold etter mine meninger handler om gjensidig respekt for hverandre, respekt som går dypere enn den man har til mannen på gaten, respekt for den andres mening og den andres tanker.
Respekt for følelsene den andre sitter inne med, respekt for personen totalt sett rett og slett.
Kommunikasjon er også ekstremt viktig i et forhold, for at et forhold skal være stabilt og holde.
Kommunikasjon om hverdagen, om tanker, gleder og sorger.
Om små problemer før de blir store, om store problemer som ble tatt alt for sent, om meninger rundt ting og om håp og drømmer.
Det å prate sammen hver dag, og da regner jeg ikke -Hva skal vi ha til middag kjære- som en del av den daglige kommunikasjonen.





Disse to tingene står høyest (selvfølgelig er det også kjærlighet ol men det tar jeg som en selvfølge at er der om dere har et forhold) på dette med å få et trygt og stabilt forhold.

Men så kommer en annen vesentlig bit for meg.
Den å strekke seg så langt du kan for den andre personen.
Med det mener jeg å gjøre ting for den andre som du vet at blir satt pris på, gjør noe for å glede den personen du elsker og vil dele livet med.
Små ting som store ting syns jeg er viktig.

Slik som meg selv da, jeg vet at jeg gleder Tor Erik når jeg hjelper han med morgenrutinene den uken vi har ungene, derfor tar jeg uten å klage "min" del for å hjelpe han.
Jeg vet at han liker en spesiell sjokolade, eller potetgull og hvis jeg ønsker å glede han litt ekstra hender det jeg kjøper akkurat dette, fordi det blir satt pris på og fordi det for min del er en måte å vise at jeg har lagt merke til de små detaljene rundt han og at jeg bryr meg om han.
Det er som sagt mange måter å glede på, lytt til din partner og plukk opp ting du vet h*n setter pris på, om det er en blomst på en vanlig hverdag, favoritt middagen, vaske hus/leilighet, passe barn, gå tur med hunden eller gi h*n en dag alene sammen med vennene, det spiller ingen rolle hva det er, det viktigste er å gjøre små ting for hverandre.
Pynt deg litt ekstra en dag, stell deg opp selv om du ikke skal på fest, bare for å vise at du vil se bra ut for den du er glad i.
Slike ting gjør så mye for forholdet.

Et forhold som er verdt å satse på er der du føler deg helt trygg på den andre parten og hva den føler.
Der dere kan prate godt sammen, lytte til hverandre, prøve å sette seg inn i det den andre liker (og hvis det ikke går så har du vist at du prøvde hvertfall), respektere, overraske, kjærtegne og ikke minst ærlighet.
Et stabilt, trygt og kjærlig forhold er uten tvil det beste som fins, det gir deg en fantastisk følelse når du står opp og gjennom hele dagen til du faller i søvn igjen<3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ha en flott dag :)