mandag 11. februar 2013

Oppskrift ferskt kjøtt og suppe.

Her kommer oppskriften på fersk kjøtt og suppen som vi hadde til middag i går.
Jeg deler denne opp ganske mye slik at det blir lettere å forstå.

Først laget jeg basis kraften.

Basiskraft.

1 kg kraft ben (fås kjøpt på coop, rema 1000, meny eller hos slakter).
Det grønne på en stor purre.
2 gulrøtter.
2 laurbærblader.
1 SS salt.
1 SS pepper.
en god bit sellerirot (jeg brukte vel omtrent 300 gr).

Ta frem en stor kjele og legg kraftbena oppi sammen med grønnsakene.
Fyll på med vann så det dekker bena og kok opp.
La småkoke i minst 3 timer, gjerne lengere.
Jo lengere denne småkoker, jo bedre blir kraften.
Denne kan gjerne lages dagen i forveien, husk bare å avkjøl kraften så fort som mulig etter den er ferdig kokt for å få best mulig smak.
Skum også av kraften etter hvert som det kommer skum, dette er for å få en klarest mulig kraft.

Men suppa må jo også ha kjøtt og grønnsaker.


Kjøtt.

Til en stor porsjon (4 store og 4 små, eller to dager på rad middag).
2 kg kjøtt (vi hadde en med høyrygg og en med bibringe).

Legg kjøttet i kraften og kok opp, la småkoke til det slipper bena, mitt kjøtt måtte koke 2,5 timer i går.


Suppa.

1 hodekål.
1 kålrot.
7 store gulrot.
1 stor purre (det hvite.)
Sellerirot.
Bilde: Fersk kjøtt og suppe.
Kutt alt opp i små fine biter og ha i kjøttkraften når du skal sette over potetene, la koke da i ca 20-25 minutter.


Løksaus.

2 Løk.
ca 5-7 dl kraft fra suppa.
Sukker.
Eddik (den blanke)
3 SS smør.
3-4 SS mel.
Bilde: Fersk kjøtt og suppe.
Fin kutt løken og fres den blank i gryta med smøret.
Ha over melet og spe på med kraft til den er passe tykk.
Når sausen har passe tykk konsistens begynner du å smake den til, denne sausen skal være ganske søt.
Ha først oppi sukker, jeg startet med 2 SS i min saus.
Så hadde jeg oppi 1 TS eddik.
Det er viktig at du smaker ofte for å få rette smaken, det skal være søtt og syrlig i en perfekt harmoni.
Jeg endte vel opp med å bruke 3 SS sukker og 1 SS eddik til sammen.

Server kraft med grønnsaker først, som en liten forrett.
Kutt så opp kjøttet og server kjøtt, poteter og løksaus sammen med tyttebærsyltetøy, jeg liker også å bruke noe av grønnsakene fra suppen ved siden av.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ha en flott dag :)