onsdag 23. januar 2013

Tips til dere med litt større barn.

Hei alle sammen og god morgen.
Idag tenkte jeg å dele et av mine påfunn med dere.
Når jeg var liten hadde jeg en liste med hva mine plikter var, der jeg skulle krysse av når jeg hadde gjort det og der etter fikk ukelønn, denne "tradisjonen" ønsker jeg å føre videre, fordi jeg syns det er viktig at barn får ansvar, faste rutiner men også muligheten til å velge selv.

Ukeslistene til ungene.


Her i huset har dette nå blitt testet ut på 2. uken nå, og det er noe som jeg vil påstå har gjort ting lettere for oss og som gjør at barna får en bedre forståelse av hva som forventes av dem.
Mulig jeg er streng i noen sine øyner, men jeg mener at man skal kunne forvente at barna hjelper til for å få penger til lørdagsgodt osv, og at de kan gjøre ting uten at det står skrevet opp også.

Med disse listene kan barna selv velge hva de vil gjøre og hvor mye penger de vil ha.
Vi har en topp sum som de får hvis de gjør alt på listen, og hvis de velger å ikke gjøre alt synker også summen.
Jenta på 8 har så klart flere plikter enn gutten på 5 år.

Vi har satt opp oppgaver som vi vet at barna mestrer, og som vi vet at vil hjelpe oss også en del.
Det som også er positivt etter vi startet med disse er at barna selv tar mye mer insiativ til å gjøre  ting i huset.

Nå skal det sies at barna her i huset er utrolig snille og hjelpsomme, men de er barn og som barn flest er det fint for dem å ha noe som er skrevet ned, som de selv kan holde øye med og som blir en fast rutine.

Jeg har laget lister som kan brukes uke etter uke, med å krysse av med blyant kan man viske kryssa ut igjen også bruke samme listen uken etter.
Etter hvert vil det nok komme mer farge på disse også :)

Du kan jo selv velge hvilkene plikter du vil at barnet skal gjøre, hvor mye ukelønnen skal være på og hvordan du vil føre det opp, et bra tips er å inkludere barna i denne prosessen.

* Har dere noen slik ordning på ukepengene?

1 kommentar:

  1. Det er kjempelurt og kjempeviktig! :) Jeg hadde også noen faste oppgaver jeg måtte gjøre hver uke for å få ukepenger (nå var nok mamma og de litt snille, så det var ikke alltid de reduserte hvis jeg ikke gjorde alt, men :P) Men likevel lærte jeg veldig mye av det.. Det samme gjelder penger, at man lærer å tjene sine egne penger og lærer å bruke ukepenger fornuftig, for når det er tomt, ja da er det tomt, sånn er det i virkeligheten.. Men det gjelder jo når deres blir litt større da;) Men lurt er det iallefall:D
    Jeg har lært MASSE av det og påstår at jeg er litt flinkere og litt mer selvstendig enn de venninnene mine som aldri løfta en finger hjemme, og alltid fikk penger når de ba om det :)

    SvarSlett

Ha en flott dag :)