tirsdag 22. januar 2013

Store kcal forskjeller.

Det er rart hvor fort man egentlig glemmer ting.
Når jeg slanket meg aktivt for snart et år siden (gud det er faktisk lenge siden jeg var en fulltids slanker nå) så viste jeg omtrent kcal innhold på alt, nå har dette gått i glemmeboken og jeg har fått meg mange aha opplevelser de to siste dagene..

8 gram stekesmør inneholder hele 60! kcal.
8 gram er ikke en ts en gang, det sier litt om hvor mye kcal man faktisk får i seg gjennom stekt mat, sauser osv.
Derfor vil jeg anbefale fry ligth (mener jeg det heter) som er olje på spruteflaske, et sprut har 1 kcal, skal vist være veldig grei å steke i.

1 SS sukker inneholder hele 72! kcal.
Jeg har drukket en del te de siste dagene og jeg er avhengig av å ha noe søtning i teen min.
Derfor har jeg brukt 2 ss sukker i den store koppen min som inneholder 7,5 dl.
Dette er 144 kcal det, som jeg tilsetter den ellers så sunne drikken min.
Derfor kjøpte jeg i dag suketter som jeg kan bruke istede for, da sparer jeg faktisk kroppen for mange kcal!

Sweet chilli saus trodde jeg at var et bedre alternativ på middag enn sauser.
Men det er faktisk ganske mye kcal i det også.
Hele 320 kcal pr 100 gr, i forhold til thousen island som har 173 kcal pr 100 gr.
Nå spiser man gjerne ikke 100 gr sweet chilli saus, men jeg hadde heller ikke mer enn 25 gr dressing på en stor bolle salat i går.
Så her er faktisk valget vanlig dressing, og hvis man velger thousen island dressing med mindre fett så sparer man enda mer.

Ellers så er det jo cola som er en stor synder her i huset, og sjokolade.
Colaen har jeg nå gått inn for å bytte helt ut med min first prise cola free i uke dagene, i helgene skal jeg kunne unne meg et glass eller to.

Istede for sjokolade, potetgull og annet godteri på kveldene har jeg (siden jeg fortsatt har behov for å stappe noe å kjeften hehe) valgt å bytte ut dette med oppkuttet grønnsaker og dip (dipen er nok ikke det beste, men noe må jeg ha, det er jo ikke snakk om 10-20 kg jeg skal ned heller) elelr popcorn.
En pose micro popcorn inneholder 465 kcal, hvis jeg og Tor Erik deler en pose får vi da i oss 232,5 kcal hver og er egentlig forsynt på salt fronten.
Et bedre alternativ enn potetgull, bacon crisp osv.

Jeg har også byttet ut fine bagetter med grove bagetter i uke dagene.
Masse smør på skivene til lite smør.
NOKA til minst et måltid om dagen.
Blitt mer bevist på å veie maten og finne ut kcal innholdet.

Ja jeg er nok blitt litt fanatisk igjen, men det er akkurat nå frem til jeg kommer inn i rutinen igjen.
Idag har jeg spist.

Jordbær shake til frokost.
Omelett til lunch med masse snadder i.
NOKA nudler til middag med kalkun kjøtt og grønt i.
Og kvelds vet jeg ikke enda, men tenker det blir grønnsaker og dip i kveld :)





1 kommentar:

  1. Her var det mange smarte tips, jeg viste faktisk ikke at så lite smør hadde så mange kcal i seg..

    SvarSlett

Ha en flott dag :)