mandag 3. desember 2012

Hjemmelaget vaniljesukker (julegavetips.)

Jeg fikk etterlyst om jeg kunne legge ut oppskriften min på hjemmelaget vaniljesukker igjen, noe jeg så klart kan gjøre :)

Hjemmelaget vaniljesukker!
Har man først smakt dette kommer man aldri til å bruke kjøpt vaniljesukker igjen (som faktisk ikke inneholder vanilje en gang).
  • Du trenger:

  • 1 kg sukker.
  • 1-2 vaniljestenger (avhenger av hvor sterk smak du vil ha)
  • Rene lufttette glass/oppbevarings bokser.


  • Del vaniljestangen i 2, skrap ut frøa og ha alt sammen i sukkeret..
  • Jeg har vaniljestengene og innholdet oppi sukkeret i et døgn før jeg maler sukkeret og vaniljen sammen (for å få maks smak)

  • Så heller du oppi flotte glass eller bokser.
  • Og gaven er ferdig :)
Jeg har små glass så jeg får ca 4 glass på en kilo sukker.
Det vil si 4 fantastiske gaver til en billig penge..
Vaniljesukkeret er kjempe godt i bakst, kakao, dressing (til frukt feks) ol..
Alt man bruker vanlig vaniljesukker til kan man bruke dette til..
Og jeg lover, du vil ikke angre på at du laget det.

Når du maler sukkeret vil det få samme konsistens som melis, bare slik at dere er oppmerksomme på det :)

Hvis du lager noe med vaniljefrø kan du hive stengene oppi sukkerboksen, litt etter litt vil sukkeret da trekke til seg vaniljesmaken.
 

2 kommentarer:

  1. Hva bruker du til å male sukkeret med?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker en kjøkkenmaskin, det eneste jeg har i hus nå er smothie maskinen min, den funker greit den :)
      Kan sikkert bruke stavmikser også vil jeg tro.

      Slett

Ha en flott dag :)