mandag 12. november 2012

Lammefrikasse.

I går lagde jeg lammefrikasse til middag og husket å ta bilde av maten før jeg startet å spise.
Så derfor tenkte jeg å dele oppskriften med dere nå :)

Du trenger:
ca 300 gr lamme kjøtt per pers hvis du bruker bog/lammelår ol.
Fløte.
Melk.
Gulrot.
Purre.
Potet.
Smør.
Mel.
Laurbærblader (kan sløyfes).
Litt sitron (kan sløyfes)
3 hvitløksfedd.

Dette gjør du:
Fyll en gryte med kaldt vann og kutt opp gulrot og purre (det grønne) i grove biter.
Legg oppi laurbærblader jeg brukte 2 stk til en oppskrift til 4, og legg hvitløksfedda oppi hele.
Ha oppi kjøttet.
Sett gryten på oppkok og skru ned temperaturen slik at den bare småputrer.
La kjøttet putre til det slipper beinet.
Ta ut kjøttet og avkjøl dette,kast grønnsakene og kok kraften kraftig slik at den reduseres.

Ta ca 3 SS smør og smelt i en gryte. (oppskrift til ca 4 stk)
Rør inn ca 3 SS mel og spe med kraft.
Kok opp mellom hver gang du sper og veksl mellom å spe med kraft, melk og fløte.
Jeg brukte 2/4 del kraft og 1/4 del med melk og fløte.
Fortsett å spe helt til du føler du har fått riktig tykkelse på sausen.
Smak flere ganger på sausen og tilsett eventuelt salt og pepper om du trenger det.
Helt på slutten tilsetter du noen dråper sitron hvis sausen føles veldig fet ut.
Ha oppi kjøttet som du nå har renset for fett og delt i mindre biter, og kutt opp det hvite på purren som du har oppi sausen.
La sausen små putre mens potetene koker.

Kok opp gulrot og poteter.
Noen bruker gulrot, brokkoli, blomkål, purre, kålrot ol i frikasse sausen men jeg liker å koke dette utenom, da kan man selv ta det man liker :)

Server så med tyttebærsyltetøy.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ha en flott dag :)