tirsdag 7. mai 2013

Lærdom etter første fotball kamp.

I går var jeg på min aller aller første fotball kamp, start mot molde.
Jeg jobbet også lengere i går da jeg skal begynne med full dag på mandager, men det har ingen annen betydning her annet enn at jeg egentlig var ganske tappet alt før kampen, ja også disket Tor Erik opp med biff i går, på en mandag av aller ting.
Men uansett, fotball kampen, jeg lærte nemlig noe nytt her.


  • Det er bestemt for deg at du skal heie på det laget som er nærmest deg, og i mitt tilfelle er det start, så uten at jeg viste det var jeg start supporter.
  • Man skal klappe hvis laget ditt ikke treffer mål, tror det er for å oppmuntre til å treffe mål neste gang.
    (min logikk sier jo at man ikke skal oppmuntre når de bommer, men jeg har vist missforstått, her skal det heies selv når de bommer.)
  • Man må også klappe og juble hvis laget ditt får ballen.
  • Man skal klappe hvis laget ditt får hjørne spark, selv når de bommer.
  • Man må alltid fortelle fotballspillerene hvem de skal sparke til og hvordan de skal spille, jeg trodde disse hadde peiling men det er tydeligvis publikumet som skal fortelle hva de skal gjøre.
  • Man må banne, skrike, offe og okke seg hver gang! noe går galt, eller man mister en ball, eller man får en ball (generelt mye skriking.)
  • Man kan ikke ha noen intim sone når man skal på kamp, nærkontakt med sidemannen vil forekomme.
  • Hvis laget ditt skårer må du umiddelbart reise deg opp, klappe og skrike av full hals!!
  • Lær deg sangen til laget ditt!
  • Lær deg også navna på de som spiller.
  • Fotball spillerene lager utrolig komiske ansikter når de får ballen.
  • Det er ikke lov å ha med drikke inn.
  • Og sist men ikke minst, KOS DEG!!!
Som dere forstår lærte jeg mye, jeg ble veldig flink til å kvele latter (ja jeg føler for å le når publikum tydeligvis vet bedre enn spillerene hvordan det skal gjøres.
Men jeg koste meg også, stemningen var høy og gåsehuden kom i det jeg kom inn på stadion.
For det er en religion dette her, det er steming og jeg skjønner at det blir mye gøyere om man skriker, banner og steiker.

Det vil nok ta litt tid før jeg er helt der.
Jeg heiet litt på begge lag jeg da, molde hadde ikke så mange som heiet på de så da fikk jeg litt sympati.
Jeg har ikke satt meg inn i Norsk fotball, så derfor har jeg ikke fått valgt meg et lag enda, og jeg vil ikke velge et lag ut i fra hva jeg MÅ like eller hva alle andre liker, jeg velger det laget jeg syns spiller best jeg, og i går syns jeg molde var gode.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Ha en flott dag :)