søndag 2. mars 2014

Oppskrift på kylling curry.

Sist jeg var på jentekveld laget hun ene venninnen min en fantastisk deilig kylling curry..
Jeg har smakt en curry som virkelig tok meg med storm før, og det var sist vi var nede i Tyrkia, jeg vil påstå at denne var nesten like god..

I dag prøvde jeg meg på en egen versjon, og jaggu ble det godt, ja tilbakemeldingen fra min kjære var at det var veldig godt, og han sier bare det hvis det faktisk ER veldig godt..

Her kommer oppskriften til dere, litt vanskelig å si nøyaktig hvor mye jeg bruker av hver ting, for denne retten avhenger veldig av hvor sterk du liker retten..
Men her kommer basis oppskriften..

Du trenger til 2 voksende.

  • 3 kyllingfileter.
  • 1/2 dl olje.
  • 4 hvitløksfedd.
  • 3 SS karri.
  • 1 stor boks kokosmelk.
  • Matfløte.
  • Maisenna jevning.
  • 1 SS salt.
  • 1 dryss pepper.

  • Ris.
  • Salat (ananas er utrolig godt til, den friske og søte smaken inntil den litt sterke curryen er virkelig nydelig).
Slik gjør du:
  • Kutt kyllingen i passe store biter (her kommer det an på hvordan du selv ønsker å ha bitene)
  • Legg kyllingen, oljen, hvitløk som er fin raspet, salt, karri og pepper i en pose, og la den marinere lenge, jo lengere jo bedre smak.
  • Når kyllingen er ferdig marinert steker du kyllingbitene fort i en panne og har det så oppi en gryte.
    I gryten tilsetter du kokosmelken og koker opp.
  • Nå kommer det viktige, å smake til slik at retten blir akkurat sånn du ønsker den.
    Vi brukte matfløte fordi vi hadde en boks stående i kjøleskapet, men du kan med fordel bruke mer kokosmelk, vanlig melk eller vann også, eller kanskje det holder med en boks kokosmelk.
    Vi er veldig glad i saus og derfor laget jeg mer saus.
  • Smak på gryten og tilsett mer karri, salt, fløte etter behov, jeg brukte MYE karri, men det er fordi jeg liker smaken og den litt sterke følelsen man får i munnen etterpå.
    Så jeg hadde nesten en halv karri boks i min rett.
    Jeg brukte 4 hvitløksfedd til sammen.
    Og laget jevning med 2 ts maisenna og litt vann som jeg hadde litt og litt i sausen til den var passe tykk.
  • Jeg lot gryta småkoke i 15 minutter mens risen kokte.
  • Server med ris og salat <3
Jeg fikk ikke tatt bilde av maten når jeg forsynte meg første gang, rett og slett fordi kamera lå for langt borte til at jeg orket å reise meg, fordi jeg gledet meg så til å spise..
Men jeg tok bilde av restene nå, så selv om det ikke ser så utrolig fint ut så smaker det fantastisk...

2 kommentarer:

  1. Hadde stekt løk og champinjong oppi gryta og serverte med ris og brokkoli. Kjempe godt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding :) så bra at den falt i smak, her er dem en stor suksess :D

      Slett

Ha en flott dag :)