mandag 5. mai 2014

Barn og teknologi.

Når jeg vokste opp måtte vi ut etter skolen, selv om det var regn, vi oppdaget gleden med å hoppe i sølepytter, vi klartret i trær og vi oppdaget naturen.
Vi tegnet og malte, lekte med dukker og biler, vi skrev dagbøker og vi leste bøker..
Vi kjedet oss og vi fikk utfordret oss vi opplevde mestring, kreativitet og oppdagelse iløpet av en dag.
Vi gikk turer i storm og vi fisket i finvær, vi bakte boller og leste høyt for hverandre.
Vi hadde bare 30 minutter hver dag med tv, ingen data og ingen mobiltelefoner.
Vi levde i steinalderen slik barn i dag sier..

For i dag er det tv, nettbrett, telefoner, data og DS.
Ungene opplever ikke lengere å bli kastet ut hver dag, leke i sølepytter, klarte i trær, kjede seg, lese en bok uten tvang eller male et bilde etter eget ønske..
Barn i dag har ikke tid til å gå ut, har ikke tid til å kjede seg og har ikke tid til å sette i gang fantasien sin selv..
For barn i dag blir underholdt på den ene eller den andre måten hele dagen..
Når ble lek ute OK å bytte ut med nettbrett inne?

Det er ikke uvanlig i mange hjem at barn har på tv mens de driver med andre ting, at barn ikke lenger bryr seg om hva som skjer på tv, det blir bare bakgrunnstøy, noe som står på..
Barn kan gjerne både sanger og replikker utenat.
Mange barn har fri tilgang til både nettbrett, tv, mobil og data iløpet av en dag, hvis de blir sendt ut må gjerne voksende være med fordi barna ikke lenger vet hva de skal finne på..

Mange barn har det slik, men slik nekter jeg å ha det her hjemme..
Joda tv står gjerne på fra morgen til kveld, det har det gjort siden jeg kom inn i bildet.
Men jeg skrur det av hvis ungene faktisk ikke bryr seg om hva som er på, ungene har ikke nettbrett her hjemme, de får ikke lov..
De kan låne far sitt av og til men da er regelen MAX 1 time om dagen, og da skal ikke tv stå på..
Ungene her i hus får ikke lov til å sitte på telefonen (jentungen har telefon, jeg syns det er for tidlig vel og merke) og spille mer enn 1 time, og da må hun velge mellom telefonen eller nettbrett..

Jeg er kjempe slem, for jeg kaster ungene ut når det er fint vær, jeg nekter de å se på tv når det er fint vær og jeg ber de leke med seg selv mange ganger de er ute..
Om ungene vil sitte på trappa eller leke med hverandre får de selv bestemme, men ut skal de..

Jeg finner frem maling, glassmaling, tegnesaker og srappesaker for å aktivisere de, jeg skrur av tv for å prate med de, jeg prøver å avvenne de fra tv..
For det er for mye tv, det er for lite lek og det er noe jeg mener må gjøres noe med..
For hva skal skje hvis barn ikke lenger kan leke selvstendig? Hvis barn ikke kan bruke fantasien?
Det er en skummel utvikling vi har bak og foran oss..
En utvikling jeg nekter å være med på, jeg skal hvertfall gjøre det jeg kan for å få ungene til å være barn så lenge som mulig..
La barn være barn!! Og enda viktigere, lær barn hvordan å være barn.

For ansvaret ligger på oss, det er vi som bestemmer hvor mye ungene skal få bruke teknologien og hvor mye de skal være ute, det er vi som setter eksempler, det er vi som setter reglene og det er vi som setter grenser..
Hvis vi aktiviserer barna, hvis vi oppmuntrer og hvis vi skrur av teknologien så er vi på god vei.
Men vi må også bli flinkere til å la barn kjede seg, for da skrus fantasien på..


1 kommentar:

  1. Jeg er superenig! Og litt uenig ;) Jeg synes det er kjempeviktig at barn får bruke nettbrett og lignende, for det er faktisk realiteten i dag, "alle" har det. De møter nettbrett i barnehagen, pcer på skolen, and thats life. Da er det greit at de har brukt det litt, kjenner til det og ikke blir stående utenfor som de som ikke engang vet hvordan de skal få det på.
    Samtidig er jeg enig at vi MÅ finne tilbake til lek og fantasi ute. Det er skremmende å se hvor lite barn leker ute, og hvor rågod de er på nettbrett og andre duppedingser.
    Jeg tror det er sunt med en blanding, men at man må ha klare retningslinjer for når og hvor lenge man får lov å bruke det. For eksempel maks en time per dag, at det ikke skal brukes under måltider osv.
    Men ja, AMEN til mer lek ute! Det er det de får fantasi av og det de lærer å bli selvstendige av. Man må ramle ned fra et tre og kjede seg litt og bruke kreativiteten. Og vi voksne må også være med dem ut, og ikke minst sette gode eksempler for bruk av teknologi. Hvis ikke de får bruke mobil under middagen, så kan ikke vi heller!
    Du er nok en fantastisk bonusmamma og blir en superfin mor!

    SvarSlett

Ha en flott dag :)